Kamis, 18 Desember 2008

Mengenang AsSyahid Abdullah Azam

Dr Abdullah Azam dilahirkan di desa Sailatul Haritsiyyah, di daerah Genine, utara Palestin tahun 1941 M hasil perkawinan antara Hj Yusof Mustafa Azzam dan isterinya Zakiyah Salleh Husin Al Ahmad. Latar belakang pendidikan yg dimilikinya telah menjadikan beliau sebagai seorang ulama terkemuka, hafiz alQuran, hafal ribuan hadith dan syair, pakar pertanian dan juga salah seorang pemimpin tertinggi Mujahideen di Palestin dan Afghanistan.

Sejak kecil AsSyahid telahpun menunjukkan sikap yg berbeda dibanding dgn anak2 lain. Beliau banyak menghabiskan waktunya dgn beribadah membaca Quran dan buku. Ketika itu juga beliau telah mulai tertarik dgn gerakan islam ikhwanul muslimin. Di tahun 1965, ketika umur 18 tahun, AsSyahid Dr Abdullah Azam dan Ummu Muhammad telah membangun rumahtangga dan beliau telah dikurniai 5 org anak.

Pada tahun 1966, AsSyahid telah menggalang pemuda2 utk melancarkan jihad ke atas pendudukan Yahudi di Palestin. Kesungguhan Assyahid di dlm menentang penjajahan terbukti dgn terbentuknya satu tanzim jihad yg dikenal sebagai Qawaed as Syuyukh yg melatih para pemuda menggunakan senjata utk menghadapi kemarahan tentara2 yahudi.Dgn terbentuknya tanzim tersebut, Assyahid beserta dgn para pengikutnya telah berhasil mengalahkan pasukan yahudi di beberapa operasi yg dilancarkannya.

Di dlm masa yg sama juga asSyahid telah berusaha menamatkan pengajiannya dibidang Syariah di Univ Damsyik dgn cara studi jarak jauh (intisab), dan berhasil meraih gelar lc pada fakultas syariah Univ Damaskus Syiria, pada tahun 1969 meraih gelar master.Pada tahun 1970 sesudah Jihad terhenti karena sempadan Jordan-Palestin telah di tutup oleh kerajaan Jordan, dan kekuatan PLO dipaksa keluar dari Jordan, beliau menjadi seorang pensyarah di Universiti Jordanian di Amman.Keaktifan nya dalam gerakan jihad menentang yahudi dan pengaruhnya yang semakin menular dikalangan mahasiswa2 di University tersebut (Jordan) telah menyebabkan beliau dipecat dari jabatannya.

Pada tahun 1971 beliau menyambung studi di Universiti al-Azhar di Kaherah.Beliau kemudian berhasil menggondol ijazah kedoktoran (PHD) Usul Feqh pada tahun 1973 dgn predikat yg terbaik dengan pangkat Asyaroful Ula (cum laude) dari Univ Al Azhar, Cairo, Mesir. Ketika di Mesir beliau telah berkenalan dengan keluarga Syed Qutb.

Pada tahun 1981M, AsSyahid telah hijrah ke Jeddah dan bertugas sebagai pensyarah di Univ Al Malik Abd Aziz. Kemewahan hidup di Arab Saudi begitu sulit diterima oleh Assyahid lalu beliau mengambil keputusan meneruskan penghijrahan nya ke Pakistan (tahun 1982) dan seterusnya bertugas sebagai pensyarah di Univ Islam Antarabangsa (IIU) Islamabad, supaya kedudukannya dgn bumi jihad Afghanistan menjadi dekat.

Setelah 2 tahun bertugas di situ, Assyahid meletakkan jabatannya karena merasakan jabatan tersebut menghalangi beliau melaksanakan tugas jihad.Maka bermula dari tahun 1983, Assyahid turun ke medan jihad sepenuhnya. Pernah bertugas di Rabithah Amal Islami sebagai penasehat (Mustasyar) dalam bidang pendidikan utk mujahidin.

Bersama-sama dgn para mujahideen yg terdiri dari kalangan masyarakat setempat, Afghanistan dan juga yg datang dari luar terutamanya mujahideen Arab. Assyahid telah memikul senjata mendaki gunung dan menuruni lembah semata-mata utk menghidupkan kewajiban jihad yg semakin hari semakin dilupakan oleh umat Islam. Sedangkan musuh2 Islam senantiasa mengarakan moncong senjata mereka ke arah umat Islam.

AsSyahid juga telah berusaha dgn begitu gigih sekali menonjolkan isu Afghanistan yg bersifat kedaerahan pd isu antarabangsa umat Islam. Hasil usaha tersebut banyak dikalangan pemuda Islam dari seluruh dunia telah datang ke Afghanistan utk berjihad. Pemuda2 yg terbanyak yg menyertai Jihad Afghan ialah dari Arab Saudi diikuti oleh Yaman, Algeria, Jordan (pemuda Palestin), Mesir, Syria, Kashmir, Pakistan, Sudan, Philipinne, Indonesia, dll negara seperti Tunisia, Libya, China, Amerika Syarikat, Briton, Turki, Iraq, dll. Tidak kurang juga yg menyumbangkan pelbagai bentuk bantuan yg berupa uang, obat-obatan, makanan, senjata dll.

Di Afghanistan Assyahid amat disegani oleh semua pihak dan usahanya menyatukan para pemimpin mujahideen Afghan seperti Ustadz sayyaf, Hekmatyar, Burhanuddin Rabbani, Yunus Kahalis,..memang tidak dapat dinafikan oleh sesiapapun. Perkara ini dapat dibuktikan melalui kata2 nya sendiri: "Sesungguhnya aku lebih rela anak2ku mati kesemuanya drpd melihat perselisihan pemimpin mujahideen".

Sesungguhnya kekuatan Islam terletak pada perpaduan umatnya. Krn itu usaha Assyahid Dr Abdullah Azam utk menyatukan para mujahideen itu dilihat oleh musuh2 Islam sebagai satu usaha yg amat berbahaya bagi mereka . Maka dgn itu pada 26 Rabiul Akhir 1410H bertepatan 24 November 1989,Dr Abdullah Azam bersama 2 org anaknya, Muhammad dan Ibrahim, beserta dengan anak lelaki al-marhum Sheikh Tamim Adnani *(seorang Ulama Mujahid ) dibunuh dalam satu ledakan di Arbab Road, Peshawar,Pakistan,ketika dalam perjalanan menuju ke Masjid utk menunaikan sholat jumaat, dengan kekuatan 20kg TNT(explosive) yang diledakkan dengan alat remote jarak jauh.

Setelah ledakan yang kuat itu orang banyak keluar beramai-ramai dari masjid dan kelihatanlah satu keadaan yang mengerikan. Hanya bagian kecil dari mobil tersebut yang kelihatan. Anak beliau, Ibrahim, terlempar 100 meter; begitu juga dengan dua orang anak lagi.Potongan mayat mereka bertaburan di atas pohon dan tiang listrik. sedangkan Sheikh Abdullah Azzam , tubuh beliau ditemukan bersandar pada sebuah tembok, dalam keadaan sempurna dan tiada luka atau cedera walau sedikitpun melainkan sedikit darah yang mengalir dari bibir beliau. Begitulah tamatnya kehidupan seorang Mujahid di dunia ini dan insha-Allah menyambung pula kehidupannya di sisi Allah. Berbahagialah AsSyahid yg telah menemui apa yg diidam-idamkan nya selama ini.

Jasad beliau di bawa ke Sadaa sebelum dikebumikan. Di Sadaa banyak yg menyaksikan bau harum yg semerbak datang dari ruang yg beliau tempati. Keharuman bau misk itu berminggu-mingu lamanya. Beliau dikebumikan di Tanah Perkuburan Shuhada Pabi di mana beliau menyertai ribuan para Shuhada.


Buku2 yg ditulis oleh Dr Abdullah Azzam diantaranya ialah ;

  • Ayaturrahman fi jihadil Afghan
  • Addifak 'an aradhil muslimin min ahammi furdhul 'iyan (mempertahankan Bumi Umat Islam - Fardhu Ain yg terpenting)
  • Akidah dan Kesannya dlm Membentuk Masyarakat
  • Adab/Tatatertib dan Hukum2 dlm Jihad
  • Islam dan masa Depan Kemanusian
  • Menara Api yg Hilang
  • Hukum berjuang/beramal dlm berjamaah

Sejak Abdullah Azzam syahid, Maktab Khidmat al Mujahidin (terletak di Peshawar) mengumpulkan berbagai petikan khutbah dan ceramahnya kemudian dibukukan sehingga mencapai 50 judul, diantaranya;

· seri Tarbiyah Jihadiyah Wal Bina' yg mencapai 26 jilid,
· Hijrah dan I'dad 3 juz/jilid.
· Fi Zhilali Suratti Taubah 2 Juz.
· Fiqh dan Ijtihad dlm Jihad 3 jilid
· Perkataan2 dari Garisan Api pertama 3 jilid
· Dibawah Gelora peperangan 4 jilid
· Pengajaran dari Sirah Rasulullah SAW
· Keruntuhan Khilafah dan Pembinaan kembali

judul2 di atas adalah merupakan buku2 yg penting saja sedangkan di sana terdapat berpuluh-puluh lagi buku2 karangan Assyahid dan buku2 yg ditulis mengenainya.

Petikan kata2 hikmah yg pernah diucapkan oleh asSyahid Dr Abdullah Azzam

  1. Jihad telah mengajarku bahwa Islam itu sebuah pohon yg tidak mungkin tumbuh melainkan di atas darah
  2. Demi Allah...nilai seorang dr pemuda yg berjihad dipinggir kota Kabul memerangi musuh2 Allah itu adalah lebih baik dr puluhan persidangan yg dibuat oleh para da'i di dunia ini.
  3. Kita sekali-kali tidak akan mengubah atau menghapuskan hukum berjihad dgn pedang semata-mata utk mendapatkan keridhaan Barat dan kita sekali-kali tidak menerima cobaan apapun utk menasakhkan atau mengubah rukun yg besar ini
  4. lalu kita jadikan ianya perkataan yg hanya di sebut di atas mimbar2 masjid dan di dalam majalah dan koran.
  5. diantara pertimbangan yg diajar oleh jihad kpd kita utk menilai seseorang itu ialah dgn kita meletakkan dirinya disatu bekas timbangan dan sumbangannya di jalan Allah di bekas yg sebelah lagi.
  6. Tiada beda antara peluru utk (membunuh) komunis di Pakistan dgn peluru utk komunis di Afghanistan. Tiada beda antara peluru utk Yahudi sebenarnya. Semua (pembunuhan) itu adalah (jihad) fi sabilillah selama dimana niat melakukan perkara itu ikhlas karenanya.Sesungguhnya kita telah memilih mati sebagai jalan hidup.
  7. Aku tidak meninggalkan bumi jihad ini melainkan dlm 3 keadaan; meski aku dibunuh di Peshawar, atau aku di bunuh di Afghanistan, ataupun aku dihalau keluar dari Pakistan dgn paksaan.
  8. Sehari sebelum dibunuh, seorang sahabatnya berkata;'Izinkan kami membuat sepasang baju anti peluru utk tuan'. Assyahid tersenyum dgn kata2 tersebut dan berkata: 'Aku tidak memerlukan itu semua. Sesungguhnya Allah SWT berfirman (yg artinya); "Katakanlah (hai Muhammad) sesungguhnya mati yg kamu lari darinya itu pasti akan menemuimu."

1 komentar:

assyahid mengatakan...

jihad..jalan tunggal menuju khilafah...maha suci Allah..ana dapat rasakan nikmatnya syahid itu...